Co powinniśmy wiedzieć o festiwalu rzeźby lodowej?

W artykule „W Poznaniu nie będzie już festiwalu rzeźby lodowej?” redaktor Karolina Koziolek z Głosu Wielkopolskiego pytała radnych i prezydenta Poznania o celowość i zasadność organizowania jednodniowego wydarzenia o koszcie około 220 tys. złotych.

Te pytania są bardzo bliskie misji Kluczników, dlatego postanowiłem przyjrzeć się festiwalowi bliżej.

W odpowiedzi na pytania Głosu radny Marek Sternalski (PO) mówi, że festiwal „przyciąga tłumy i ma walor promocyjny dla miasta”.

Hmmm… Jak to sprawdzić i potwierdzić?

Zakładając, że celem festiwalu jest promocja miasta i zapewnienie rozrywki mieszkańcom, powinniśmy wiedzieć:

  • Ilu poznaniaków co roku przychodzi obejrzeć rzeźby lodowe?
  • Ilu turystów przyjeżdża do Poznania obejrzeć rzeźby lodowe?
  • Jakie media o zasięgu pozamiejskim nadały materiał o festiwalu (media o zasięgu miejskim nie wpływają na promocję miasta) i jaki był zasięg tych publikacji (ilość osób, które je zobaczyły)?

Dopiero znając te wartości będziemy w stanie stwierdzić, czy festiwal rzeźby lodowej to efektywny sposób promocji Poznania.

Naturalnie powyższe wartości trudno będzie policzyć dokładnie, dlatego należałoby przyjąć pewną metodę lub metody szacowania.

Ponieważ festiwal jest wydarzeniem cyklicznym, wymienione powyżej wskaźniki powinniśmy mierzyć co roku i porównywać ich wartości. Czy w kolejnych latach festiwal odwiedza coraz większa ilość poznaniaków i turystów, czy jest to stała grupa fanów lodowych rzeźb?

Czy dysponujemy tymi danymi?

Niestety w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Poznania nie znalazłem informacji na temat festiwalu.

Pozwoliłem sobie wysłać wniosek o dostęp do informacji publicznej, który zamieszczamy poniżej.

Pytam w nim o:

  • dokumenty precyzujące cel festiwalu
  • koszt festiwalu w roku 2017 i latach ubiegłych
  • przychód ze sponsoringu festiwalu przez markę STIHL
  • dane na temat ilości osób odwiedzających festiwal w roku 2017 i latach ubiegłych
  • dane na temat reakcji medialnej na festiwal

Odpowiedź na wniosek opublikujemy w naszym serwisie i prześlemy do redaktor Koziolek.

Na zakończenie dodam jeszcze, że koszt organizacji imprezy jest bardzo niewielki (jako procent rocznego budżetu Poznania). Z tego powodu traktuję to mniej jako polę do rzeczywistych oszczędności, a bardziej jako okazję do zaprezentowania na konkretnym i prostym przykładzie potrzeby obiektywnego pomiaru efektywności działań miasta.

Wniosek o informacje: Festiwal rzeźby lodowej 2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *